Doa

"Ya Allah jadikan aku ini tergolong dalam anak yang sering mengingati jasa ibu bapaku,yang sering patuh kepada mereka selagi mereka tidak menyuruhku melanggar perintah-Mu."


Khamis, 5 April 2012

Muhasabah - Antara Sebab Hati Tidak Bahagia


Assalamualaikum dan salam sejahtera, Alhamdulillah syukur pada Allah SWT sebab masih lagi dapat kita pada hari ini mengirup udara segar utk meneruskan kehidupan. bersyukur juga sebab sekarang kita dapat hidup dalam keadaan aman dan tenteram di bumi yang bertuah ni, tak ada pertumpahan darah, pertempuran dan sebagainya. tak juga dilupakan kepada saudara-saudara seislam di Palestin dan negara Islam yang lain. semoga saudara-saudara kita diberi ketabahan dan kecekalan dalam menghadapi ujian dari Allah SWT. sesungguhnya hanya Dialah yang berkuasa dan mengetahui atas segala sesuatu yang berlaku, yang sememangnya setiap yang berlaku terselit hikmah yang menjadi rahsiaNya.  baiklah hari ni saya ingin berkongsi sikit apa yang saya dapat. insyaAllah semoga ianya bermanfaat untuk kita semua. pesanan untuk dari sendiri dan sahabat-sahabat.. di sini ada beberapa faktor kenapa hati kita tak tenang. semoga kita jauhi sifat tersebut..

Pemarah - Paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak ada dalam diri manusia

Pendendam - tersembunyi. Ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam walaupun dengan cara yang bagaimana sekalipun. Dia sentiasa berazam untuk menyakitkan hati dan menempelak orang yang dia dendami.

Tidak sabar - Apabila perkara kecil pun kita tak boleh sabar, apatah lagi perkara yang besar-besar.

Ego - Boleh dikatakan antara ibu kepada segala mazmumah. Ia membuat seserang berasa sangat tidak tenang. Orang yang ditimpa dengan penyakit ini sangat pantang diuji baik secara zahir ataupun yang batin.

3 ulasan:

  1. bila kita semakin jauh dgn Allah,
    perasaan2 mazmumah inilah yg selalu menjadi racun dlm diri kita samada sedar atau tidak..

    BalasPadam
  2. nauzubillah min zalik.. smoga kita thindar drpdnya, amin

    BalasPadam